#Projectmanagement

Marketing in de bouw: waar te beginnen?

Op Bouwprestaties.nl kunnen particulieren de bouwer van hun woning beoordelen.

Marketing. Je wilt er goed mee aan de slag, maar waar te beginnen? Een nieuwe brochure, een Direct Mail, telefonische acquisitie? Dat kost allemaal geld, maar wat levert het op? Wat is de juiste keuze? Wat werkt het best? In dit artikel een antwoord waar je vandaag nog een start mee kunt maken.

Marketing is nodig. Om je naamsbekendheid te vergroten, nieuwe klanten te bereiken en nieuwe opdrachten binnen te halen. Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je beginnen? Telefonische acquisitie misschien (mensen gaan bellen)? Een Direct Mail uitsturen of advertenties plaatsen in de lokale krant?

Kan, maar dergelijke vormen van marketing zijn tegenwoordig steeds minder effectief. Klanten hebben ruime keuze en door de opkomst van internet en social media hebben ze heel veel informatie tot hun beschikking. Ze oriënteren zich, vergelijken en maken op basis van argumenten die voor hen belangrijk zijn een keuze. Klanten vinden bedrijven en hun producten en diensten eigenlijk steeds vaker zelf en internet speelt in dat proces een belangrijke rol.

Aanbevelingen

Als een particulier gaat verbouwen, vraagt hij waarschijnlijk eerst rond bij vrienden en familie of zij nog een goede aannemer kennen. Hij zoekt daarna echter wel via Google die aannemer op, om een beeld te krijgen van zijn reputatie en zijn werk. Hij zoekt bevestiging, referenties en voorbeeldprojecten bijvoorbeeld, en neemt dat mee in zijn keuzeproces. Je aanwezigheid als bedrijf op internet speelt daarmee direct en indirect altijd een rol.

Belangrijk daarbij is hoe je wordt beoordeeld. Onderzoek wijst keer op keer uit dat persoonlijke aanbevelingen en beoordelingen een grote rol spelen in het keuzeproces van potentiële klanten. Een mening van een klant wekt meer vertrouwen dan de mening van het bedrijf zelf. Daarbij: als je de keuze hebt uit twee partijen die een negen scoren, twee met een acht, twee met een zeven en twee met een zes, dan ga je echt niet bij alle acht uitgebreid na wat ze precies te bieden hebben. Je bekijkt waarschijnlijk alleen de negens en achten uitvoerig.

Social media

Dat die beoordelingen en aanbevelingen zo belangrijk zijn, is niets nieuws. Mond-tot-mondreclame is van alle tijden en altijd al een zeer krachtig middel geweest. Wel nieuw is de wijd verspreide beschikbaarheid ervan. Bouwprestaties.nl en werkspot.nl zijn slechts twee bekende voorbeelden; de beoordelingssites schieten ook in de bouw als paddenstoelen uit de grond. En wat te denken van social media als Twitter, Facebook en LinkedIn? Ook daar bevelen mensen enthousiast de bedrijven, producten en diensten aan, waar ze heel tevreden over zijn.

Topservice

En daarin precies zit het antwoord op de vraag aan het begin van dit artikel: waar te beginnen als je start met marketing? Het antwoord is: streef naar een hele hoge klanttevredenheid. Geen 6, geen 7, eigenlijk ook geen 8, maar een 9. Dan gaan mensen je graag aanbevelen en hoef je zelf geen reclame meer te maken, maar doen je klanten dat voor je!

Let wel op, een hoge klanttevredenheid komt niet enkel voort uit het leveren van een goede prijs-kwaliteitverhouding. Je kunt als aannemer nog zo’n kwalitatief hoogstandje leveren, als je steevast te laat komt of de klant ergert zich aan de moddersporen en de smerige wc die je achterlaat, krijg je echt geen positieve referentie.

Het gaat juist ook om de kleine dingen die het verschil maken. Helemaal omdat klanten lang niet altijd de kennis hebben om het gedane werk op kwaliteit te beoordelen. Een snelle reactie op een vraag van een klant kan je zomaar een mooi compliment opleveren. Tegelijkertijd: als je je inflexibel opstelt of niet proactief meedenkt over oplossingen voor de klant, dan is de kans klein dat je een positieve referentie krijgt. Hoe hoog de kwaliteit van je geleverde werk ook is.

Kortom: klant- en servicegerichtheid, de mate waarin je de klant datgene geeft waar hij blij van wordt, problemen oplost, attent bent, meedenkt en bereikbaar bent, zijn voorwaarden geworden om succesvol te blijven. En ze vormen de basis voor elke succesvolle marketingstrategie.

Een goede, professionele website mag ook niet ontbreken, daarover een volgende keer meer.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!