#Projectmanagement

Marketing in bouw nog erg traditioneel

Marketeers bij bouwtoeleveranciers geven zichzelf een matige 6,8 voor hun eigen marketingstrategie. Dat blijkt uit het onderzoek dat RVS Marketing hield in het najaar van 2017 onder veertig marketing managers. Met name meer kwaliteit voor content marketing, meer aandacht voor online marketing en marketing automation staan hoog op de agenda. Het volledige onderzoek wordt op 10 april gepresenteerd tijdens de B2B Marketing Expertsessie Bouw in Eindhoven.

Veel beurzen, weinig resultaat

Uit het onderzoek blijkt dat de bouw anno 2018 nog vrij traditioneel is als het gaat om marketing. De meest voorkomende marketingactiviteiten zijn voorspelbare instrumenten als websites, social media, SEO en beurzen. Maar over dit laatste zijn de marketing managers in de bouw erg ontevreden. Het tegenstrijdige aan deze opvatting is dat beurzen nog wel vaak in de marketingplanning zijn opgenomen. Daarentegen worden business events wel hoog gewaardeerd.

Bouwtoeleveranciers zien de meeste kansen voor 2018/2019 in marketing automation. Maar liefst 75 procent gebruikt marketing automation of wil dit in de nabije toekomst implementeren. Aan de andere kant geven de respondenten die marketing automation al gebruiken aan dat er nog veel te verbeteren valt.

Verder zien bijna alle bouwbedrijven de noodzaak om de kwaliteit van hun online marketing te verhogen. Zo wil bijna 70 procent de social media aanpak en iets meer dan de helft hun SEO verbeteren. Ook de website is bij bijna de helft (48,3 procent) aan vernieuwing toe.

Succesfactor

Naast het onderzoek onder bouwtoeleveranciers is ook de eindklant bevraagd. Waarom kiezen zij voor bepaalde toeleveranciers en hoe willen zij benaderd worden? De marketingactiviteiten waar ze bij voorkeur mee worden benaderd zijn direct mailings, emailmarketing en social media. Ze zijn weinig enthousiast over beurzen en telemarketing.

B2B Marketing Expertsessie Bouw

Wilt u meer weten en ervaringen uitwisselen met andere bouwmarketeers dan kunt u zich kosteloos inschrijven voor de B2B Marketing Expertsessie Bouw op 10 april in The Student Hotel Eindhoven. De volledige onderzoeksresultaten worden gepresenteerd door Arjan Rattink SMP, eigenaar van RVS Marketing en NIMA B examinator. Daarnaast zal marketing automation expert Jan Steur van Klikss de ins en outs van de opkomende tool bespreken voor de bouw. Marlene Dekkers van Marketing Accent gaat het hebben over zakelijk vloggen. Inschrijven kan op b2bmarketing.nu.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!