Het afgelopen jaar werd 76 procent van de ondernemers wel eens te laat betaald door klanten. Bij 13 procent van de ondernemers gebeurde dit zelfs bij minimaal 10 procent van de ingediende facturen, veelal door vertraging vanuit de klant.
Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder bedrijven door DirectResearch in opdracht van de Nederlandse Peppolautoriteit (NPa). Peppol is de internationale standaard voor snelle en veilige verzending, ontvangst en verwerking van elektronische facturen en orders. De NPa is in opdracht van de Rijksoverheid toezichthouder op het Peppol-afsprakenstelsel in Nederland.
E-facturering vermindert kans op vertragingen
Hoewel 57% van de ondernemers e-facturen kan versturen, doet bijna de helft (48%) dit nooit. Zij factureren alleen via pdf of een papieren factuur, terwijl de kans op vertraging daarmee groter is dan bij e-factureren via Peppol. ZZP’ers en kleine bedrijven maken het minst gebruik van e-facturatie, terwijl Peppol juist ook voor hen interessant kan zijn door de toegankelijkheid van deze standaard.
DirectResearch voerde het onderzoek uit onder 323 (mede)beslissingsbevoegden voor administratie en inkoop binnen bedrijven, van zzp’ers tot grote bedrijven.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.