Aannemersfederatie Nederland Bouw en Infra (AFNL) is blij met de steun van demissionair minister van Economische Zaken Micky Adriaansens voor een bredere toepassing van de betalingsregeling van MKB Infra. Adriaansen geeft in antwoord op door de Tweede Kamer gestelde schriftelijke vragen aan de regeling onder de aandacht te hebben gebracht bij VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Zij wil voor de betalingsregeling ook aandacht vragen bij andere overheidsopdrachtgevers zoals het Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat, IPO, Unie van Waterschappen en ProRail.
De Nederlandse overheden kopen jaarlijks voor meer dan 80 miljard euro in bij bedrijven. Gebleken is dat het toepassen van aanbestedingsregels beter kan. In het programma Beter Aanbesteden staan plannen om het inkoopproces te verbeteren. Eén van die plannen is een nieuwe betalingsregeling.
Betalingsregeling MKB Infra
De betalingsregeling van MKB Infra beperkt het oprekken van factuurtermijnen door knelpunten bij facturering weg te halen. “Het duurt soms weken of maanden voordat de aannemer de eerste factuur mag indienen en nog langer voordat deze wordt goedgekeurd en betaald”, memoreert AFNL in een reactie. “Dit, terwijl het werk al gaande is en mkb-aannemers dus als een soort kredietverstrekker fungeren met onverantwoorde liquiditeitsrisico’s van dien.”
Inmiddels hebben vanuit MKB Infra (de mkb-aannemers in de infrasector, aangesloten bij AFNL) diverse pilots met overheidsopdrachtgevers gedraaid, met positieve resultaten voor zowel opdrachtnemers als opdrachtgevers. MKB Infra ontving voor het uitrollen van deze systematiek een subsidie via het programma Beter Aanbesteden. “Maar dit kon nog wel een extra duwtje in de rug gebruiken. Goed dat de minister zich nu zelf inzet om de regeling te ondersteunen”, aldus AFNL.
Voorfinanciering brengt mkb in problemen
Uit onderzoek van de Aannemersfederatie blijkt telkens weer dat mkb-aannemers lang moeten wachten op betalingen en factureringstermijnen vaak eenzijdig worden opgerekt. Bij mkb-ondernemers ontstaat hierdoor een tekort aan werkkapitaal, waardoor zij in financiële problemen kunnen komen. Het CBS berekende eind 2021 dat voor het gehele mkb een financieringsgat was ontstaan van 55 miljard euro ten nadele van het mkb. “Dit gat kan worden gedempt door ‘gewoon’ op tijd te betalen en op tijd facturen te mogen indienen”, stelt AFNL.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.