De bouwsector kampt al geruime tijd met een structureel tekort aan arbeidskrachten. Dit tekort zet de groei en continuïteit van veel aannemers onder druk en maakt het moeilijk om projecten binnen de gestelde deadlines te voltooien. In deze uitdagende context worden zij-instromers steeds vaker gezien als een waardevolle oplossing. Mensen die de overstap maken vanuit een andere sector brengen niet alleen nieuwe vaardigheden en frisse perspectieven mee, maar helpen ook om het tekort aan gekwalificeerd personeel in de bouw te verlichten.
Dit keer het verhaal van Bas Spuesens en Jasper Marks, zij-instromers bij Bergh Bouwgroep.
Nog een goed half jaar en dan rondt Jasper Marks zijn duale hbo-opleiding Bouwkunde af. Na bijna vier jaar leren en werken bij Bergh Bouwgroep weet Jasper het zeker: in de bouw is hij helemaal op zijn plek. Voor de 26-jarige inwoner van Bosschenhoofd was het een zoektocht. Na het behalen van zijn Havodiploma begon hij de opleiding werktuigbouwkunde. Dat bleek niet helemaal zijn ding en na drie maanden stopte hij met deze studie.
Een verbouwing van zijn ouderlijk huis, wekte bij Jasper zijn interesse in de bouw. Hij kon aan de slag als timmerman, maar verloor tijdens de coronapandemie zijn baan. “Dat was voor mij het moment om als duaal student de studie Bouwkunde op te pakken.” Via BouwTalent Zuid, een initiatief van werkgevers om jongeren naar de bouwsector te halen, werd Bergh Bouwgroep mijn leerwerkbedrijf”, vertelt Jasper.
Ook collega-student Bas Spuesens (32) had enige tijd nodig om te ontdekken waar zijn hart lag. Na een opleiding tot theatertechnicus was hij voor diverse theaters in Zeeland actief, werd vervolgens assistent-manager bij een supermarkt en werkte als operator in een koekjesfabriek. Tijdens een verbouwing van zijn woning in Hoeven, ontdekte Bas hoe leuk hij de bouw vond. Hij startte met een thuisstudie bouwkunde, maar dat was voor hem niet de juiste weg. De duale route bleek de tweedejaars student beter op het lijf geschreven.
Duaal traject
Eén of twee dagen per week volgen beide mannen lessen aan Avans Hogeschool. De andere dagen zijn zij werkzaam bij Bergh. “Dit duale systeem is een intensief traject”, vinden de twee Brabanders. Projectleider Maikel Baten, die hen op de werkvloer begeleidt, ervaart hetzelfde. “Hoe laat je mensen met een achterstand in vakkennis succesvol instromen? Het is hartstikke mooi om te zien dat mensen zich ontwikkelen, maar dat gaat niet vanzelf. Er worden natuurlijk ook wel eens fouten gemaakt. Collega’s moeten soms overtuigd worden om deze studenten een kans te geven. We zijn natuurlijk ook niet opgeleid om op te leiden. En een project mag vanzelfsprekend niet later worden opgeleverd, omdat er een duaal student bij betrokken is.”
Baten onderstreept dat collega’s belangrijk zijn om een succes te maken van het traject dat een zij-instromer doorloopt. “Om een duaal traject te laten slagen is een team van mensen nodig die er ook tijd en energie in willen steken.” Jasper ziet dat dat andersom ook geldt. “Hoe meer energie ik er zelf insteek, hoe meer ik terugkrijg. Als ik bij collega’s met vragen aanklop, zijn ze altijd bereid om mij te helpen.”
Ruimte krijgen voor persoonlijke ontwikkeling
In beginsel worden Jasper en Bas opgeleid tot werkvoorbereider, maar bij Bergh krijgen zij de ruimte om ook kennis te maken met andere rollen, bijvoorbeeld die van calculator of uitvoerder. “Studenten kunnen zo ontdekken waar hun hart sneller van gaat kloppen”, aldus Maikel.
Zijn rol als begeleider vindt hij een mooie aanvulling op zijn dagelijkse werkzaamheden als projectleider. “Het kneden en sturen van studenten geeft mij energie. Zij houden mij ook scherp. Zakelijk gezien is het een hele mooie manier om elkaar te leren kennen. Om te ervaren welk vlees je in de kuip hebt. Inmiddels zijn al een flink aantal voormalig duaal studenten bij ons in dienst.”
Persoonlijke ontwikkeling
Avans Hogeschool, BouwTalent Zuid en Bergh Bouwgroep hebben ieder hun eigen rol in het opleiden van de duaal studenten. Maikel: “De school verzorgt de zaakvakken, bij ons ontwikkelen de studenten zich als bouwkundig professional en BouwTalent Zuid stimuleert de persoonlijke ontwikkeling.”
Bas en Jasper onderschrijven dat, maar ervaren dat zelfontplooiing ook bij Bergh wordt gestimuleerd. “Je moet zelf op zoek naar antwoorden door kritisch door te vragen. We worden hier uitgedaagd.”
Beiden zijn van mening dat er verschillen zijn tussen duaal studenten en voltijds studenten. “Duaal studenten zijn veel meer van de praktijk en willen in een beperkte tijd goede producten opleveren. Voltijdsstudenten zijn vaak jonger en in mijn beleving minder strikt”, geeft Jasper aan.
Toegevoegde waarde
Maikel zegt dat Bergh bewust kiest voor studenten die wat ouder zijn. “Zij zijn doorgaans wat verder in hun persoonlijke ontwikkeling. Bedrijven die overwegen om met duaal studenten te werken, zou ik dat zeker aanraden. Duaal studenten zijn langere tijd aan jouw bedrijf verbonden en kunnen zo een toegevoegde waarde zijn voor de organisatie. Zij lopen vier jaar mee en worden zo echt onderdeel van de organisatie. Bovendien hebben zij veelal de drive om er een succes van te maken.”
Dat laatste geldt ook voor Bas en Jasper. Hun toekomst ligt in de bouw, al weet Bas nog niet precies welke rol hij ambieert. Jasper, die in juni 2025 hoopt af te studeren, heeft inmiddels een gesprek gevoerd over zijn toekomstige functie bij Bergh. “Ik zie mezelf wel aan de slag gaan als werkvoorbereider, met wellicht in de toekomst een functie als projectleider. Maar planvoorbereider is ook een optie.”
In deze rubriek op Aannemervak.nl zetten we zij-instromers centraal. We delen hun verhalen, motivaties en ervaringen om te laten zien hoe zij bijdragen aan de bouwsector en hoe aannemers hier effectief op kunnen inspelen. Door het uitlichten van deze persoonlijke verhalen willen we de kansen en uitdagingen van zij-instromers inzichtelijk maken en het gesprek over innovatieve oplossingen voor de krapte op de arbeidsmarkt bevorderen.
Lees ook: Zij-instromers in de bouw versneld opleiden met Leerloopbaanpad
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.