In het aprilnummer van dit jaar schreven wij al dat de handhaving van de wet DBA is opgeschort tot 1 januari 2020. Het kabinet streeft naar nieuwe wet- en regelgeving die per deze datum in werking moet treden. Hoe staat het er nu voor?
Eind juni gaven minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staatssecretaris Snel van Financiën opnieuw een update over de wet DBA. Met een brief gaan zij in op de maatregelen uit het regeerakkoord, hoe deze worden uitgewerkt en welke knelpunten hierbij aan het licht komen.
Laag tarief
Eén van de in het regeerakkoord voorgestelde maatregelen is de ‘arbeidsovereenkomst bij laag tarief’. Hiermee wordt bedoeld dat bij een laag tarief van de zzp’er, gecombineerd met een langere werkperiode of het verrichten van reguliere werkzaamheden, een arbeidsovereenkomst wordt aangenomen. Deze voorgestelde maatregel beoogt de onderkant van de arbeidsmarkt te beschermen tegen schijnzelfstandigheid.
Jolien Mooij, civiel- en arbeidsrechtjurist bij LegalMatters.com, licht toe wat een ander gevolg hiervan kan zijn: “Als dit praktijk wordt, brengt dit ingrijpende wijzigingen in het arbeidsrecht met zich mee. Er kan dan immer sprake zijn van een arbeidsovereenkomst zonder dat wordt voldaan aan de huidige criteria van de arbeidsovereenkomst. Te weten: loon, persoonlijke arbeid en een gezagsverhouding.” Het kabinet onderzoekt momenteel hoe een dergelijk systeem zich verhoudt tot het Europees recht.
Hoog tarief
Aan de bovenkant van de arbeidsmarkt wordt een zogeheten ‘opt-out’ voor de loonheffing en de premies voor de werknemersverzekeringen voorgesteld. Gaat het om een hoog tarief van de zzp’er, gecombineerd met een korte werkperiode of het niet-verrichten van reguliere activiteiten, dan kan gebruik worden gemaakt van een opt-out. “Deze opt-out regelt dat opdrachtgevers geen risico lopen op naheffingsaanslagen als zij met een dure zzp’er afspreken dat zij voor hem geen loonheffingen inhouden en betalen. Een opdrachtgever kan dan dus een zzp’er met een hoog uurtarief inhuren zonder risico.” Het kabinet onderzoekt in hoeverre deze voorgestelde maatregel daadwerkelijk nodig is.
Webmodule
In het regeerakkoord is opgenomen dat voor zelfstandigen en opdrachtgevers die werken met een tarief boven het lage tarief, een webmodule beschikbaar moet komen. Via deze webmodule moet deze groep opdrachtgevers een verklaring kunnen krijgen die vooraf zekerheid geeft over de aard van de arbeidsrelatie.
In dit kader is het noodzakelijk dat het begrip ‘gezag’ wordt verduidelijkt. Hierover komt vóór 1 januari 2019 duidelijkheid. “Samen met wetenschappers en veldpartijen wordt onderzocht of en hoe door middel van een webmodule duidelijkheid kan worden verkregen of sprake is van werken als zelfstandige. Maar eerst brengt men dus nader in kaart wanneer sprake is van gezag.” Komend najaar wordt een nadere uitwerking van de maatregelen verwacht.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.