Voor lang niet alle specialistische beroepen bestaat een vakopleiding, vaak simpelweg omdat de interesse niet groot genoeg is. Daarom bedacht Stichting Savantis Vakcentrum een slimme oplossing om toch plafond- en wandmonteurs op te leiden. Een geïnteresseerde student wordt deels gekoppeld aan een verwante, grotere bouwopleiding. Het vakspecifieke deel krijgt hij of zij van een vakdocent via e-learning en instructievideo’s.
Kleinschalig kan wél
In het nieuwe opleidingsmodel zorgen Savantis, ROC’s en leerbedrijven er samen voor dat een opleiding wél uitvoerbaar is. Het Meld- en expertisepunt specialistisch vakmanschap van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) ondersteunt het onderwijs en bedrijfsleven om de kennis rondom kleinschalig specialistisch vakmanschap te delen en mee te denken over duurzame oplossingen om de kleine beroepen in stand te houden.
1100 afbouwers nodig
Leerambassadeur Patrick Vos houdt zich bezig met peilen van de behoefte bij bedrijven en gaat met ROC’s in gesprek over hun opleidingsaanbod. Ook bezocht hij inmiddels alle NOA-opleidingsbedrijven in de afbouw. Werk is er volop in de techniek en de afbouw in het bijzonder: hier zijn de komende vijf jaar 1100 nieuwe werknemers nodig.
Vakspecifiek opleiden
Om meer instroom in het vak te genereren ontwikkelde Savantis een (leer)methode, die geschikt is voor zowel reguliere mbo’ers, werknemers als zijinstromers. Een student die de bbl-opleiding wil gaan doen kan zich bijvoorbeeld melden bij een NOA-opleidingsbedrijf. Bij een ROC wordt de student ingeschreven op het crebo Wand- en plafondmonteur. Vos: “Voor de algemene vakken en basisvaardigheden wordt de student gekoppeld aan een verwante bouwopleiding. Het vakspecifieke gedeelte nemen we uit handen. Specifieke vaktheorie doet de leerling via e-learning en via instructiefilms, waarin een instructeur stap voor stap de kneepjes van de montage voordoet.” Een vakdocent op afstand is op specifieke tijdslots te raadplegen. Praktijkkennis doet de student op in de beroepspraktijkvorming bij een wand- en plafondbedrijf. Op een centrale plek in het land volgt de student tien praktijktrainingsdagen. Daar wordt ook de proeve van bekwaamheid afgenomen. De Exameninstelling verzorgt het examen voor mbo-niveau 2.
Slim opleiden
Eddy Gruppen van het ROC van Twente is ingenomen met de oplossing: “Het geheel van aanvullende praktijkinstructie, training van praktische vaardigheden, apparatuur en instructeurs die de laatste ontwikkelingen in de branche kennen, komt zeker tegemoet aan vakmanschap. Met het oog op doelmatigheid is het vervolgens slim als ROC’s in de regio de opleiding op één plek concentreren, in plaats van kleine plukjes studenten op vier plekken. Dan kun je een docententeam trainen en zorgen dat ze up-to-date raken met het lesmateriaal. We hebben met de branche afgesproken dat als er 15 kandidaten zijn, we samen gaan zorgen dat ze worden opgeleid.”
Pilotgroep
In september gaat de eerste pilotgroep van start. Vos: “Mijn wens is dat er een robuust opleidingsprogramma staat, zodat mensen initieel de opleiding kunnen volgen en er dan op termijn een aantal specialismes aan kunnen toevoegen. De komende tijd zetten we onverminderd sterk in op het breder bekend maken van het beroep en de opleidingen. Via voorlichting op vmbo-scholen en door vmbo-leerlingen op een positieve manier kennis te laten maken met het vak bij opleidingsbedrijven.”
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.