Hoe kun je als mkb-werkgever in de bouw jouw werknemers stimuleren om te leren op het werk? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start de campagne ‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’ om mkb-werkgevers daarin te ondersteunen.
Om de mkb-werkgevers in de bouw extra handvatten te geven bij de ontwikkeling van een leercultuur binnen hun bedrijf is in samenwerking met TNO en Windesheim de Quickscan Leercultuur ontwikkeld. Deze kun je gratis op mijnleercultuur.nl doen. Met de Quickscan Leercultuur kom je erachter hoe jouw bedrijf ervoor staat met leren op het werk en krijg je tips om dat nog verder te ontwikkelen.
Profijt van leren op de werkvloer
TNO-onderzoek toont aan informeel leren voordelen biedt. Bedrijven die dit stimuleren, profiteren op de lange termijn. Het innovatievermogen verdubbelt bijna. Zo denkt 52% van de werknemers mee over innovaties, tegenover 31% die weinig informeel leert. Ook sluit hun kennis beter aan op de behoeften van de werkgever. Dit maakt je een aantrekkelijke werkgever in een krappe arbeidsmarkt.
Werknemers die leren op de werkvloer zijn bijna twee keer vaker tevreden met hun werk. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Werknemers zijn meer betrokken en ervaren meer energie en werkplezier.
Ruimte voor verbetering in mkb
De Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023) laat zien dat 92% van de werknemers leren op het werk belangrijk vindt. Toch is met name in het mkb ruimte voor verbetering. In grote bedrijven leren werknemers vaker van taken en collega’s dan in het mkb. Bij bedrijven met meer dan 250 werknemers is dit 50%, terwijl het in het mkb 37% (taken) en 39% (collega’s) is.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.