Zeven brancheverenigingen zijn tegen uitstel van zero-emissiezones in binnensteden. “De coalitiepartijen zorgen zo juist voor de faillissementen die ze willen voorkomen.” Ook de veertien gemeenten die dergelijke zones willen invoeren zien niets in uitstel.
Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde eerder deze week voor uitstel van zere-emissiezones voor ondernemers tot 2029. De VVD, SGP, JA212, PVV, Denk, het CDA, BBB en FvD stemden voor een motie van Kamerlid Hester Veltman van de VVD waarin het Kabinet de opdracht krijgt vóór 1 november met een plan te komen dat dit mogelijk maakt.
De zeven brancheorganisaties spreken zich uit tegen uitstel van zero-emissiezones. “Last-minute uitstel zorgt juist voor problemen bij ondernemers die hun bedrijfsmodel hebben gebaseerd op emissievrije logistiek, en kan ondernemers die specifieke zero-emissie diensten hebben ontwikkeld in gevaar brengen van faillissement”, zeggen Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, Rai Vereniging, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en Koninklijke OnderhoudNL in een gezamenlijke brief.
Harmonisatie van gemeentelijke regels
De zorgen bij veel ondernemers zijn begrijpelijk en de brancheverenigingen nemen die serieus, zo laten ze weten. “Natuurlijk blijven wij als branche- en belangenverenigingen meedenken over hoe het beleid verbeterd kan worden om problemen voor specifieke ondernemers op te lossen. Denk aan nadere bepalingen over de laadinfrastructuur in en rondom de zones. Wij zijn ook voor harmonisatie van gemeentelijke regels. En uiteraard moet het ontheffingenloket goed toegankelijk zijn, zodat elke organisatie die niet meekan een ontheffing kan aanvragen. Aan beide zaken werd en wordt volop gewerkt”, zo laten ze weten.
Maar op een zo laat moment op de rem trappen werkt averechts, zeggen ze. “De coalitiepartijen zeggen dat ze uitstel willen omdat niet iedereen kan meekomen, maar zorgen zo juist voor de faillissementen die ze willen voorkomen.”
Gemeenten gaan door met voorbereidingen
In een gezamenlijke verklaring lieten de veertien gemeenten die per 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen invoeren weten zich door de motie niet te laten stoppen. “Wij gaan door met de voorbereidingen voor 1 januari 2025 en we voelen ons daarin gesteund door alle reacties uit het bedrijfsleven”, staat in de verklaring.
“Het invoeren van de uitstootvrije zones is een gemeentelijke bevoegdheid en we zijn al jaren samen met het rijk en ondernemersverenigingen bezig om de stapsgewijze invoering voor te bereiden. Het is vervelend dat er weer twijfel wordt gezaaid vanuit de landelijke politiek over de uitstootvrije zones en dat wordt voorgespiegeld of de invoering op het laatste moment landelijk kan worden tegengehouden. Voor ons is het nu het belangrijkst dat ondernemers duidelijkheid hebben en dat we als overheid betrouwbaar zijn richting hen.”
De verklaring werd ondertekend door de gemeenten Gouda, Eindhoven, Assen, Amersfoort, Nijmegen, Maastricht, Zwolle, Delft, Utrecht, Den Haag, Tilburg, Leiden, Rotterdam en Amsterdam.
Lees ook:
- Wever Bouwgroep ziet kansen in zero-emissiezone Amsterdam
- Mulders Bouw overweegt hub in te richten aan de rand van het centrum
Zero-emissiezones. Hoe zit het ook alweer?
Vanaf 1 januari 2025 willen 14 gemeenten zero-emissiezones invoeren. Later in het jaar komen er nog vier gemeenten bij. In totaal hebben zo’n dertig gemeenten plannen om op termijn, maar niet later dan 2030, een zero-emissiezone te hebben.
Er geldt wel een overgangstermijn. Bestelauto’s met een emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot ZE-zones en bestelauto’s met emissieklasse 6 kunnen er nog een jaar langer rondrijden. Auto’s met emissieklasse 4 of lager hebben meteen geen toegang meer. Wie vanaf 1 januari een nieuwe bestelauto koopt, moet een zero-emissie-aandrijving hebben om de ZE-zone binnen te mogen. Op een overtreding van deze regel staat een boete van 120 euro.
Ontheffing aanvragen
Kom je slechts af en toe in een ZE-zone? Tegen betaling kan je dan een ontheffing aanvragen. Voor een bestelauto kan je maximaal twaalf dagontheffingen per gemeente in 1 jaar aanvragen. Een dagontheffing is maximaal 30 uur geldig in de betreffende gemeente en kost dertig euro. Als je (per ongeluk) in een ZE-zone was, terwijl je daar niet had horen te zijn, dan kan je ook achteraf nog een ontheffing aanvragen.
Onder voorwaarden kan je, voor 250 euro, ook een ontheffing van een jaar krijgen. Maar om zo’n ontheffing te krijgen moet je wel wat werk verrichten. Zo moet je contracten tonen die laten zien dat je in de ZE-zone werkt en ook rittenstaten en facturen overleggen van vervoer naar de ZE-zone. Ten slotte is er ook nog een onafhankelijk adviesbureau dat over je aanvraag oordeelt.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.