Ondernemers met een zero-emissie bedrijfsvoertuig tussen 3.501 en 4.250 kilogram mogen een jaar langer doorrijden met een B-rijbewijs. Dit meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur).
Bestuurders van zware elektrische bussen zouden vanaf 1 juli een C-rijbewijs nodig hebben, maar Harbers wil de huidige gedoogsituatie met een jaar verlengen. Dit geldt alleen voor ondernemers die vòòr 1 oktober 2023 hebben geïnvesteerd in de voertuigen.
Harbers kondigde eind 2023 een einde van de gedoogperiode aan. Dit leidde tot kritiek van organisaties als VNO-NCW en Transport & Logistiek Nederland. Die vonden dat de gedoogregeling te snel werd afgebouwd.
Het besluit van Harbers om de gedoogregeling te verlengen, volgt na overleg met de Europese Commissie en diverse ministeries. De gedoogsituatie wordt onder voorwaarden met een jaar verlengd. Hierdoor hoeven ondernemers niet te voldoen aan de rijbewijseisen C/C1 en code 95, en de tachograafplicht. Dit voorkomt dat zij in de problemen komen totdat nieuwe Europese regelgeving van kracht wordt.
Nieuwe regelgeving in de maak
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt de komende maanden samen met branchepartijen aan nieuwe afspraken om de grotere verkeerveiligheidsrisico’s van het rijden met zwaardere voertuigen te ondervangen. Er komt een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Deze vervangt de huidige vrijstelling als er een uitvoerbaar en handhaafbaar plan is. In de nieuwe AMvB wordt mogelijk een aanvullende opleiding opgenomen voor bestuurders van zwaardere voertuigen. Dit zorgt voor de juiste kennis en vaardigheden op de weg.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.