Het vinden en binden van medewerkers in de bouw en installatietechniek is momenteel een grote uitdaging. Beide sectoren kampen met een groot aantal moeilijk vervulbare vacatures en staan voor de uitdaging om de komende jaren heel veel werk te verzetten. In de gratis whitepaper ‘Employer branding in de bouw en techniek: waarom zou je?’ van Inge Sijpkens en Sascha Murk lees je hoe je je als werkgever positief kunt onderscheiden op de arbeidsmarkt.
Vraag personeel verandert
Het tekort aan ‘traditionele’ vakmensen is niet het enige dat de komende jaren speelt op de arbeidsmarkt in de bouw en installatietechniek. De vraag naar personeel verandert ook nog eens enorm. “Door technologische ontwikkelingen en andere manieren van bouwen ontstaat er meer behoefte aan anders opgeleide mensen,” vertelt Inge Sijpkens. Zij schreef samen met Sascha Murk aan het boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Beiden zijn docent van de gelijknamige online cursus van Online Bouw Academie.
![employer-branding](https://www.aannemervak.nl/wp-content/uploads/2023/03/WEB-Sascha-Murk-en-Inge-Sijpkens.jpg)
Meer werken met digitale hulpmiddelen
“Denk aan het toenemende gebruik van data in beheer en onderhoud”, vervolgt Sijpkens. “Er zijn data-analisten nodig om al die data te analyseren en te vertalen naar nuttige inzichten en concrete acties. Bovendien vragen digitale hulpmiddelen als BIM, het gebruik van real-time dronebeelden van bouwprojecten ten behoeve van de kwaliteitsbewaking, de inzet van robots en virtual en augmented reality om specifieke competenties – net als het groeiende belang van mooi design, goede service en klantgerichtheid.”
Persoonlijke waarden
En hoe bind je als bedrijf de jonge generatie aan je? “De helft van de jonge werkzoekenden wil niet werken voor een bedrijf met een slechte reputatie”, weet Sascha Murk. “96% vindt dat de overeenkomst tussen persoonlijke waarden en bedrijfscultuur een belangrijke factor is om ergens naar tevredenheid te werken.”
Whitepaper
Het vinden en binden van medewerkers in de bouw en installatietechniek was nog nooit zo’n grote uitdaging als nu. Wil je weten hoe je je als werkgever positief kunt onderscheiden op de arbeidsmarkt? Download dan de gratis whitepaper, dat bestaat uit een hoofdstuk uit het boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk van Inge Sijpkens en Sascha Murk. In deze whitepaper vind je antwoorden op vragen als:
- Wat speelt er allemaal op de arbeidsmarkt in de bouw en installatietechniek?
- Waarom is enkel het delen van vacatures niet meer genoeg?
- Wat zijn de verschillen tussen de generaties op de arbeidsmarkt?
- Wat is employer branding?
- Waarom is investeren in employer branding een logische keuze?
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.