#Bedrijfsvoering

Kabinet komt ondernemers tegemoet: schone dieselbus mag jaar langer zero-emissiezones in

(Foto: Shutterstock)

Ondernemers krijgen van het kabinet meer tijd om zich voor te bereiden op de komst van zero-emissiezones. Schone dieselbussen (Euro 6) hebben tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met zo’n zone. Deze maatregel biedt ondernemers een jaar langer de tijd om over te stappen naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. Daarnaast gaat het kabinet in gesprek met gemeenten over een boetevrije periode van één jaar.

Naast een jaar uitstel voor schone dieselbusjes en een langere boetevrije periode, wil het kabinet bestaande afspraken over onder meer ontheffingen aanscherpen en vastleggen in een convenant. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie moeten landelijk gaan gelden.

Verder wil het kabinet dat de impact van zero-emissiezones nauwlettend wordt bijgehouden en geëvalueerd. Het kabinet houdt daarbij alle mogelijkheden om bij te sturen open. De maatregelen zijn een reactie op de motie-Veltman, die eind oktober door de Tweede Kamer is aangenomen.

Schone dieselbus

Staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu): “Ondernemers moeten de tijd en ruimte krijgen hun bedrijf te verduurzamen in een tempo dat bij hen past. Tegelijkertijd moeten we oog hebben voor bestaande afspraken. Gemeenten die ondanks alle bezwaren toch van start willen met een zero-emissiezone kunnen daar dus voor kiezen. Voor ondernemers met een schone dieselbus wordt de zero-emissiezone een jaar uitgesteld. Ook doen we er alles aan om te voorkomen dat ondernemers direct na invoering van zero-emissiezones tegen een boete aanlopen. Zo vinden we de juiste balans tussen bestaande afspraken en de wens vanuit de Tweede Kamer. We gaan de impact van de zero-emissiezones monitoren en zullen indien nodig bijsturen. Hierbij houden we alle mogelijke maatregelen open.”

Ondanks bezwaren van de Tweede Kamer en het kabinet geven 14 gemeenten aan dat zij vasthouden aan invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025. In totaal hebben 29 gemeenten besloten om in de periode tot 2030 een zero-emissiezone in te voeren.

Verbijstering over aangekondigde maatregelen

Transport en Logistiek Nederland is verbijsterd over de aangekondigde maatregelen. “Dit kan niet”, vindt TLN-voorzitter Elisabeth Post. “Er is jarenlang zeer zorgvuldig gewerkt aan invoering van de zero-emissiezones samen met allerlei partijen. De gemeenten, die gaan over de zero-emissiezones, hebben al laten weten dat zij zich enorm gepasseerd voelen. Hetzelfde geldt voor ons. Het jarenlange overleg met alle partijen heeft ertoe geleid dat er tal van overgangsregels en vrijstellingen zijn overeengekomen die gelden in alle gemeenten die de zone gaan invoeren.”

Volgens haar zorgen de aangekondigde maatregelen alleen maar voor extra onduidelijkheid. “Terwijl duidelijkheid noodzakelijk is, bijvoorbeeld omdat ondernemers investeringen hebben gedaan of van plan zijn om deze te doen. Het last-minute uitstel zal voor deze ondernemers ongetwijfeld financiële gevolgen hebben.”

Lees ook:

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!