Rekentool van TNO geeft bouw inzicht in emissies
Een nieuwe rekentool van TNO geeft inzicht in de schadelijke emissies van wegtransport en bouwmachines bij bouwprojecten. De bouwemissietool kan worden ingezet bij tender- of vergunningsaanvragen.
Het is voor de bouw van levensbelang om in een zo vroeg mogelijk stadium de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof in beeld te hebben om bijvoorbeeld een bouwvergunning te krijgen. In de rekentool van TNO kunnen diverse scenario’s met elkaar worden vergeleken. Zo kan de gebruiker specifieke data invoeren omtrent het in te zetten wegtransport en bouwmaterieel, zowel dieselaangedreven, hybride als full-electric. Specifiek voor woningbouw is het mogelijk om bouwmethodes te analyseren en met elkaar te vergelijken. De tool geeft zelfs suggesties om de uitstoot van de schadelijke stoffen verder te reduceren.
Uitstoot reduceren
Volgens Mario de Rooij, principal projectmanager bij TNO, geeft de bouwemissietool gebruikers inzicht in maatregelen die de uitstoot van stikstof op de bouwplaats en in de logistiek direct kunnen reduceren. Immers, voor 2030 moet die emissie ten opzichte van 2018 met 60% zijn verlaagd. Nu al lopen talloze bouwprojecten vertraging op of worden zelfs geschrapt omdat vergunningen worden ingehouden.
Alle aspecten bouwproces
Volgens De Rooij merkte TNO in 2021 bij het begin van de ontwikkeling van deze bouwemissietool dat er nauwelijks eenduidige en betrouwbare rekenmethodes bestonden voor stikstofemissies van het hele bouwproces. “De LCA methodiek en de Aerius rekentool zijn er, maar eerstgenoemde geeft niet precies aan waar lokaal stikstof wordt uitgestoten, terwijl Aerius juist heel lokaal kijkt op de bouwplaats en tijdens de laatste kilometer. Maar om echt impact te maken, moet je naar de uitstoot over de gehele keten kijken; van productie en logistiek tot en met de bouwplaats. Onze tool neemt alle aspecten van de bouw mee.”
Praktijkmetingen
De berekeningen uit de tool zijn gebaseerd op jarenlange praktijkmetingen van bouwmachines en op onderzoek naar emissies in de logistiek en op de bouwplaats. Die data wordt nu ingezet voor de tool. De werkelijke emissie ligt volgens TNO substantieel op een hoger niveau dan inschatting op basis van wettelijke eisen.
De tool neemt alle voertuigcategorieën mee in de berekening, van vervoer van zwaar materieel tot personenvoer, rijdend op fossiele brandstof, fossielvrije HVO, waterstof of elektrische aangedreven.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.