#Digitalisering

Mkb-bouwbedrijven worstelen met op tijd en binnen budget opleveren van projecten

Mkb-bedrijven in de bouwsector hebben moeite om projecten binnen tijd en budget op te leveren. In vergelijking met 2021 daalde het aantal bouwprojecten dat binnen tijd en budget wordt opgeleverd met twaalf procent. Dat blijkt uit het Exact MKB Barometer onderzoek.

Momenteel wordt 73% van alle bouwprojecten tijdig en binnen budget opgeleverd, in 2021 was dit nog 85%. De hoge prijzen van bouwmaterialen en een tekort aan personeel zijn volgens de uitkomsten van de Exact MKB Barometer de grootste zakelijke uitdagingen voor mkb’ers in de bouwsector.

Inflatie en krapte op de arbeidsmarkt

“De huidige economische situatie drukt een flinke stempel op de bouwsector”, aldus Remco Kroes, Solution Marketeer bij Exact. “Inflatie en krapte op de arbeidsmarkt raken mkb’ers in de bouw en dat zorgt ervoor dat het steeds lastiger wordt om projecten binnen tijd en budget op te leveren.”

In het onderzoek uit 2021 gaf 25 procent van de mkb-bedrijven aan te worstelen met hoge prijzen voor bouwmaterialen. Dit jaar is dat gestegen tot 59 procent. Een grote groep ondernemers (67 procent) worstelt met de inflatie. 37 procent geeft aan de hogere prijzen maar beperkt door te kunnen berekenen aan hun klanten. 30% laat weten dat de verkopen afnemen door de stijgende prijzen.

Mkb-bouwbedrijven-Barometer-Onderzoek
Bron: Exact MKB Barometer

Digitalisering bouwplaats heeft prioriteit

Uit het MKB Barometer onderzoek blijkt dat naast het werven van nieuwe collega’s, digitalisering een belangrijk middel is om bedrijfsdoelstellingen in 2023 te behalen. De helft van alle mkb-bedrijven geeft aan dat digitalisering van het bedrijf een hoge prioriteit heeft. Nog maar 31% van de bedrijven geeft aan dat bouwplaats en kantoor goed of volledig aan elkaar gekoppeld zijn.

Verantwoord ondernemen belangrijk

Voor het eerst werden respondenten van het MKB Barometer onderzoek gevraagd naar hun mening over verantwoord ondernemen. 63% van de bouwbedrijven geeft aan dat verantwoord ondernemen een belangrijke bedrijfsdoelstelling is. Het beleid dat bouwbedrijven in het mkb voeren, is met name gericht op duurzaamheid en het verkleinen van de CO2-voetafdruk. 47% van de bouwbedrijven zet daarop in.  

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!