De Duitse producent Gealan brengt samen met Ebbers Kozijnen uit Etten kunststof kozijnen voorzien van een NFC-chip op de Nederlandse markt. Deze innovatie helpt aannemers voldoen aan de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zonder administratieve rompslomp.
De NFC-chip wordt in het kozijn geplaatst tijdens het beglazen. Deze chip, of een alternatief in de vorm van een QR-code, communiceert met een bijbehorende app. Door de chip of code te scannen met een smartphone of tablet, krijgen gebruikers toegang tot alle relevante informatie over het kozijn. Dit omvat technische specificaties, orderdetails, montage- en onderhoudsvoorschriften, en zelfs foto’s of video’s van de montage. “Zo toon je als aannemer aan dat de kozijnen een goede bouwkundige aansluiting in de gevel hebben”, aldus Bas van den Eerenbeemt van Gealan.
Met deze technologie kunnen aannemers dus aantonen dat hun werk voldoet aan de kwaliteitsnormen van de Wkb. De chip en de software maken dit mogelijk zonder tijdrovende administratieve taken. “Onze klanten, voornamelijk aannemers en bouwbedrijven, hebben veel baat bij deze innovatie. Het maakt het aantonen van kwaliteitsnormen eenvoudig en bespaart tijd”, zegt Maarten Ebbers van Ebbers Kozijnen.
Pilotproject met kunststof kozijn met NFC-chip
BAM Wonen heeft de kunststof kozijnen met NFC-chip toegepast in een pilotproject. “Er bestaat altijd een kans dat iets niet soepel verloopt in de uitvoeringsfase van een bouwproject. Het probleem is vaak niet eens zo spannend, maar het uitzoekwerk en de communicatie maken het frustrerend. Om welk raam gaat, wat zijn de specificaties, welke glassoort, et cetera? De chip neemt dat oponthoud weg”, vertelt Mijke Lammertsma van BAM Wonen.
Niet alleen de bouwer profiteert volgens Lammertsma. Bewoners kunnen zelf problemen oplossen door de QR-code te scannen en instructies op hun smartphone te ontvangen. “Dit vermindert de noodzaak voor servicebezoeken.”
Miscommunicatie verkleinen
Bas van den Eerenbeemt en Maarten Ebbers benadrukken dat de chip de kans op miscommunicatie in de gehele bouwketen verkleint. Bijvoorbeeld, bij een glasbreuk kan de monteur direct het betreffende raam scannen en de melding doorgeven. “Die melding komt bij ons binnen op de service-afdeling. Daar zien ze direct om welk raam het gaat. Geen gemail en gebel over de afmetingen, glasdikte of glaskleur. Alles is inzichtelijk in de software. Wij bestellen een nieuw raam en de monteur krijgt via zijn smartphone of tablet melding wanneer en waar deze binnenkomt”, legt Ebbers uit.
Wat is NFC?
NFC staat voor Near Field Communication. Het is een draadloze communicatietechnologie waarmee apparaten binnen een korte afstand van elkaar gegevens kunnen uitwisselen. Contactloos betalen is hier een goed voorbeeld van. De NFC-chiptechnologie is dus zeker niet nieuw. Deze werd alleen nog niet toegepast in een kozijn.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.