Ruim 80% van de ondernemers vindt dat de digitalisering van de bouwsector niet snel genoeg gaat, terwijl voor 48% de digitale transformatie van bouwprocessen een topprioriteit is. Dit blijkt uit onderzoek van Canon Nederland. Het bedrijf publiceerde onlangs ‘De nationale benchmark: Digitalisering in de Bouw’.
Het rapport gaat onder andere in op de digitalisatiegraad van de bouw, de impact hiervan en de kansen en knelpunten van BIM. Verschillende Nederlandse spelers in de bouw, zoals aannemers, ingenieursbureaus, ontwikkelaars en installatie- en architectenbureaus, droegen bij aan het onderzoek.
Enkele uitkomsten
– De digitale transformatie heeft een hoge prioriteit in de
bouwsector, zelfs hoger dan margeverhoging, kostenreductie en
klanttevredenheid.
– Een kleine 40% van de ondervraagde bedrijven rekent zich tot de voorhoede wat
betreft de adoptie van nieuwe technologische mogelijkheden. Toch vinden ze dat
de digitalisering niet snel genoeg verloopt.
– Daarentegen gebruikt 98% in belangrijke mate nog papier, vooral in de vorm
van grootformaattekeningen. Dat percentage gaat naar verwachting van de
respondenten de komende vijf jaar dalen naar 82%.
– De meeste bedrijven werken al met geavanceerde methodieken en technieken als
BIM, Lean-planning, 3D-modelling en teleconferencing. Veel bedrijven zijn van
plan om in de komende twaalf maanden meer gebruik te maken van collaboration
tools en slimme methodieken, zoals BIM en Lean.
Digitale impact
Bedrijven zien de digitalisering vooral als pluspunt voor de imagovorming en klantbeleving. Ze willen zich er dus mee profileren. De waarde ervan voor het verlagen van risico’s en het verhogen van de winstgevendheid wordt als kleiner ervaren. Men is er zich echter wel van bewust dat digitalisering belangrijk is voor het verbeteren van ontwerp- en bouwprocessen.
BIM
Het merendeel van de bedrijven werkt al langer dan vijf jaar met BIM, maar dat gebeurt meestal op het laagste niveau (3D-modelling). Minder dan 10% doet ook de planning, calculatie, en het beheer met BIM. Verbeteren van de communicatie met ketenpartners is de belangrijkste doelstelling bij het inzetten van BIM.
Ja, meelopen met de nieuwe technologieën is een noodzaak voor de bedrijven, omdat je hierdoor meer klanten kunt verwerven en bereiken. Het zal ook handiger zijn om minder papier te gebruiken en het opzoeken naar vorige werken zal tevens makkelijker gaan. Dit bespaart een hoop tijd.