Efficiënt bouwmaterieel en gereedschap beheren met RFID-tags en een scanner. Hilti ontwikkelde er een systeem op basis van cloud-based software voor. John Ouwerkerk van Mammoet Nederland is een van de eerste enthousiaste gebruikers. Geen Excel-lijst meer voor hem. “Dit werkt super.”
In het magazijn van Mammoet Nederland in Etten-Leur beheren Ouwerkerk en collega’s het materieel dat de montageploegen nodig hebben voor hun werkzaamheden. Dat is hoofdzakelijk montage van prefab betonelementen in opdracht van bouwbedrijven of betonleveranciers en equipmentsetting in de petrochemie. “Met alles wat daarbij komt kijken: het hijsen, plaatsen, schoren en monteren van de ankers – dat doen wij allemaal.”
Containers met materieel – kettingtakels, schoren, hijsogen, hijsbanden – en elektrisch gereedschap worden hiervoor klaargezet en ingericht en gaan dan op transport naar de bouwplaatsen in het land. En zelfs daarbuiten, valt te zien als Ouwerkerk achter zijn pc wijst op de in het beheerprogramma geïntegreerde Google-kaart: er staat er al eentje klaar voor de start van een werk in Londen.
Overzicht
Met ON!Track, zoals het nieuwe cloud based programma van Hilti heet, heeft Ouwerkerk compleet overzicht over wat hij noemt “zijn winkeltje”. Als een van de eerste gebruikers in Nederland werkt hij er al bijna een jaar mee; Hilti biedt het vanaf januari 2016 breed aan in de markt. “Voor wie is dit handig? Elektriciens, timmerbedrijven, installateurs – bedrijven die veel busjes hebben rondrijden met daarin gereedschap en materieel”, zegt hij.
Toch, had Ouwerkerk voorheen dan geen overzicht over het materieel? “Jawel, maar dat ging op basis van een Excel-lijst, met veel handwerk. Dit werkt veel gemakkelijker. Hoe kunnen we zien waar onze spullen zijn? Hoe weten we wanneer we wat moeten keuren? Het staat er allemaal in.”
Hij heeft het eigen materieel en gereedschap inmiddels voor een groot deel voorzien van een unieke RFID-tag en een geïntegreerde streepjescode. Alles dat voorzien is van een tag, is zichtbaar in het systeem. Moet een container worden ingericht, dan wordt al het materieel en gereedschap gescand en ook digitaal toegevoegd aan de container. Die wordt gekoppeld aan een locatie (en is zo dus zichtbaar op de al genoemde kaart). Bij terugkomst wordt het materieel opnieuw gescand en weer ‘op voorraad’ gezet.
Van al het materieel en gereedschap is in het systeem ook zichtbaar tot wanneer dit is gekeurd. Dreigt de datum te vervallen, dan geeft het programma een waarschuwing. “Dat invoeren van die keuringsdatum gaat niet automatisch, dat is nog wel handwerk”, zegt Ouwerkerk. “Verder werkt het systeem gewoon super. En, een belangrijk voordeel: het is simpel. Iedereen kan hier mee werken.”
Cloud-based software
De gebruikte software is cloud-based en vereist daarom geen installatie of handmatige updates. Alle gegevens worden door de software centraal, veilig en gesynchroniseerd opgeslagen, stelt Hilti. Bovendien kunnen bedrijfsmiddelen direct via de speciale webtoepassing of plaatsonafhankelijk op een mobiel apparaat worden beheerd. De voor de bedrijfsmiddelen verantwoordelijke medewerkers registreren zich als gebruiker en kunnen de beschikbare gegevens vervolgens dag en nacht raadplegen, waar zij zich ook bevinden. “Ik hoef dus niet per se hier op de zaak te zijn om er mee te kunnen werken”, zegt Ouwerkerk.
Ondersteuning
Hilti staat klanten met raad en daad ter zijde bij het plannen en inrichten van hun bedrijfsmiddelenbeheer met ON!Track. Zo kan desgewenst eerst de behoefte aan gecentraliseerd beheer van bedrijfsmiddelen in kaart worden gebracht door een specialist van de leverancier. Deze specialist begeleidt en monitort vervolgens ook de implementatie van de software en de training van medewerkers. Ook nadat ON!Track live is gegaan is er ondersteuning, hetzij via een specialist ter plaatse, hetzij telefonisch door de klantenservice of op internet via Hilti Online.
De kosten van de cloud-based software zijn sterk afhankelijk van de wensen van de klant en de hoeveelheid materieel die gekoppeld wordt aan de software. Een gemiddeld abonnement op ON!Track dekt de registratie en het beheer van maximaal 1000 assets en kost 295 euro per maand.
RFID-technologie
Er bestaan diverse manieren van gegevensoverdracht die voor het beheer van bedrijfsmiddelen kunnen worden ingezet. Hilti ON!Track maakt zowel gebruik van de welbekende streepjescodes, die via een smartphone kunnen worden uitgelezen, als van RFID-technologie.
RFID staat voor Radio Frequency Identification en is een technologie waarbij gegevens via radiosignalen worden doorgegeven. De RFID-tags van Hilti zijn naar eigen zeggen bijzonder robuust en daarom ideaal voor gebruik op bouwplaatsen. Bovendien is er voor het uitlezen van gegevens met de RFID-scanner geen direct zicht nodig (zo kan de inhoud van een gereedschapskoffer worden gescand zonder deze te openen). Ook de RFID-scanner is robuust uitgevoerd. Via het aanraakscherm kan de scanner snel en intuïtief worden bediend.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.