Keurmerk BouwGarant bestaat 25 jaar. Zeker tijdens de vorige crisis heeft directeur Rob de Groot de vraag naar zekerheden en garanties zien stijgen. Ook dit jaar is dat weer te bespeuren. “Maar ook als het goed gaat, is er behoefte aan ons logo.”
De vraag naar garanties? Die is er altijd wel. “Maar op moment dat de markt onzeker is, zoals de afgelopen tijd met zo’n pandemie, schiet iedereen in de stress. Mensen gaan op zoek naar zekerheden. Het ging natuurlijk als een trein in de bouw. Mensen waren al blij dat ze überhaupt een aannemer konden vinden. Toen corona uitbrak ontstond het gevoel: het kan zomaar de andere kant opgaan, zoals in de vorige crisis, die immers heeft geleid tot veel faillissementen. Banken zien dat ook en stellen dan eisen. Een hypotheek? Prima, maar dan willen we wel dat je een bouwer kiest met afbouwgarantie.”
Hypotheek
In de vorige crisis begonnen banken met de eis dat er bij nieuwbouw wordt gebouwd onder garantie. Wie een hypotheek wil met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), moet sindsdien bouwen met een aannemer die bij een van de waarborginstellingen – SWK, Woningborg of BouwGarant – is aangesloten. “Wat we vervolgens hebben gezien is dat banken óók bij woningen die boven de NHG-grens komen, die garanties als eis zijn gaan stellen. Ik vind dat ook wel terecht. Niet alleen als zekerheid voor de bank, maar ook voor consument.”
Die grotere vraag naar zekerheid kwam in 2020 dus plotsklaps weer bovendrijven. In het jubileumjaar. Al heeft corona voor bouwbedrijven tot dusver geen grote nadelige gevolgen gehad, ziet ook De Groot. “Elk bedrijf dat ik spreek, heeft het hartstikke druk.”
Naamsbekendheid
Voor BouwGarant zelf stond er geen jubileumevenement of -congres op de agenda. Wel een tv-commercial, die in februari en maart op de buis was te zien. “We hebben altijd geïnvesteerd in de bekendheid en inhoud van de naam. Dat het echt wat biedt. Dat is voor BouwGarant essentieel. En die naam staat wel stevig. Waarbij de doelstelling niet kwantiteit maar kwaliteit is.”
In de vorige crisis raakte het keurmerk door faillissementen veel deelnemers kwijt, maar er was ook veel aanwas: alleen al in 2012 kreeg het keurmerk er 119 nieuwe deelnemers bij. En de introductie van de nieuwbouwgarantie in 2013 was ook een belangrijke stap die het keurmerk geen windeieren heeft gelegd. “Toen de crisis voorbij was dacht ik: het zal nu wel rustiger worden. De telefoon gaat toch wel bij de aannemers. Dat is niet gebeurd: er kwam nog steeds aanwas. Dat laat zien in mijn optiek: Bouwgarant is relevant in goede én slechte tijden. Juist in een tijd dat de markt oververhit is, is er ook behoefte aan een logo. Want dan komen er veel cowboys op de markt. Bouwbedrijven kunnen zich dan onderscheiden en laten zien: wij zijn een serieus bedrijf.”
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.