#Projectmanagement

Bouwnu.nl: een cijfer voor uw werk

Consumenten kunnen binnenkort aannemers vinden en een beoordeling geven voor hun prestaties op de nieuwe website Bouwnu.nl. Meer dan 3000 bouwers staan er al op. Directeur Edwin Groot van initiatiefnemer Stichting Klantgericht Bouwen: “Dit is een mooie, gezonde stap voor de sector.”

Bouwbedrijven hebben onlangs een brief gekregen met de login voor hun profiel op Bouwnu.nl, een nieuwe website voor consumenten op zoek naar een passende aannemer. De website is al live, maar initiatiefnemer Stichting Klantgericht Bouwen gaat begin volgend jaar actief de boer op richting huiseigenaren en kleine professionele opdrachtgevers. Tot die tijd is het aan de bouwers om zich er te profileren met hun klantverhaal, hun werkgebied en hun projecten. Groot: “Dit is voor bouwers een marketinginstrument.”

Zit de bouw hier wel op te wachten?

“Ik merk om mij heen dat bouwers steeds meer gewend raken aan openheid. En iedereen snapt dat dit onvermijdelijk is. De transparantie van gegevens, de overheid die opkomt voor de positie van de consument, het transparant maken van prestaties  – het is van nu. Zoals we tegenwoordig zelf via Booking.com een hotel boeken na het lezen van de reviews, zo is deze website er voor de consument die een aannemer zoekt. Reviews helpen daar bij. Voor de consument dient het twee doelen: (1) wat voor aannemer heb ik voor me, en (2) hoe presteert die aannemer eigenlijk? Voor de aannemer is het een marketinginstrument: hij kan laten zien dat hij goed is en waar zijn specialisme ligt. Wie slecht presteert, zal dit een lastige stap vinden.”

Want slechte prestaties zorgen voor slechte cijfers, zichtbaar voor iedereen.

“Als het niet goed is, is het niet goed. Iedereen zal wel eens een negatieve review krijgen, want bouwen blijft mensenwerk, maar het gaat om de hoeveelheid en de rode draad. Om terug te komen op Booking.com en een vergelijking te trekken: als ik bij een hotel 20 goede reviews lees, maar ook 1 of 2 consumenten zie die he-le-maal los gaan over dat hotel, dan zegt dat ook iets over die consumenten. Ik word er in ieder geval niet bang van en zal dat hotel gewoon boeken. Alleen maar goede reviews krijgen, bestaat ook niet. Het moet wel geloofwaardig zijn. Als jij als bouwer je best hebt gedaan, krijg je daar echt wel waardering voor terug. Onze ervaring leert dat consumenten helemaal niet zo negatief zijn.”

Stel: ik ben een aannemer en ik wil er per se niet op.

“Je staat er op, of je nu wilt of niet, en alle reviews blijven staan. Juridisch is het allemaal gecheckt; dit kan. Bouwend Nederland, BouwGarant en NVB Bouw ondersteunen de website ook. Maar ik heb dan ook meteen een vraag terug: hoezo zou je dit niet willen? Het is een kans om klanten te laten zien hoe je het doet. ‘Kijk maar op Bouwnu’. Je moet het echt zien als een positief instrument. Dit is een mooie, gezonde stap voor de bouwsector.”

Hoe wordt die consument benaderd?

“Er zijn verschillende ideeën die nog moeten worden uitgewerkt in concrete plannen. We richten ons eerst op de aannemers. Pas wanneer de profielen volledig zijn ingevuld kan de consument gebruikmaken van Bouwnu voor het vinden van een passende aannemer. Het wordt dé consumentensite voor de bouw. Mijn advies aan de bouwbedrijven is om de komende maanden te gebruiken om hun profiel compleet te maken. Dat hebben er direct al behoorlijk wat gedaan. We vragen veel gegevens. Daarvan is nu nog niet alles zichtbaar op de website, maar dat zijn gegevens die gebruikt zullen worden om straks de zoekfunctie te optimaliseren.”

Tot slot: waarom een nieuwe site? We hebben Bouwprestaties.nl toch al?

“Dat is juist, maar Bouwprestaties.nl gaat puur over nieuwbouw-koopwoningen en een vermelding is vrijwillig. Bouwnu gaat wat dat betreft een stap verder. Iedereen staat er op en het gaat over alles wat er aan een huis gebeurt: renovatie, restauratie, een uitbouw, garage, een dakkapel, een serre, maar ook nieuwbouw. De twee websites blijven overigens naast elkaar bestaan.

Beeld: Roel Dijkstra

1 reactie op “Bouwnu.nl: een cijfer voor uw werk

  1. Beste Edwin,
    Goede ontwikkeling en een mooie heldere website. Complimenten Ik ben benieuwd hoe jullie ‘de’ consument gaan benaderen. Groet Wilma

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!