In het overnametraject ga je na een eerste goed verlopen oriënterend kennismakingsgesprek in het algemeen snel de diepte in. Onder geheimhouding wordt er veel informatie verschaft vanuit de verkopende partij richting de koper. Naast de financiële jaarstukken van de afgelopen jaren, verwachting van het lopende jaar en de nabije toekomst wordt in een informatiememorandum ook uitgebreid de organisatie beschreven en een beeld geschetst van werkgebied, opdrachtgevers en gerealiseerde werken. De invalshoek is uiteraard positief, maar ook de negatieve kanten van de onderneming komen in de vervolggesprekken aan de orde. Sterker nog, dit moet je doen! Immers, openheid is de kracht van het succes!
Daarnaast kan je maar beter in het begin van het overnametraject open en bloot zijn en de lijken in de kast benoemd hebben. Aan het einde van het traject wordt door de koper een boekenonderzoek uitgevoerd. Komen er dan nieuwe relevante bijzonderheden boven tafel, dan zal dit leiden tot wantrouwen of zelfs het afketsen van de overname.
Enige tijd geleden kwam ik erachter dat er ook een max zit aan het begrip openheid. De koper had de locatie voor het vervolggesprek uitgekozen en bij aankomst werd snel helder dat het de lokale sauna betrof. In het kader van volledige transparantie passend en ludiek. Daar zaten we dan te onderhandelen tussen 35 anderen in adamskostuum… Het mocht niet baten, we kwamen er omtrent de overnamecontouren niet uit. Misschien toch iets te veel bloot gegeven.
Richard olde Hartman is directeur van Olde Hartman Advies, overnamespecialist in de bouwnijverheid.
Lees ook dit interview met Richard olde Hartman: “Het overnameproces is net een datingproces”
- Lees hier eerdere blogs van Richard olde Hartman.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.