#Financieel beheer #Projectmanagement

Subsidieregeling voor aanschaf schoon bouwmaterieel opent op 5 maart

Ondernemers kunnen vanaf 5 maart 2024 weer subsidie aanvragen voor de aanschaf van schoon en emissieloos bouwmaterieel. Afgelopen jaar was de subsidiepot al na één dag leeg.

Met de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) wil de overheid bouwbedrijven stimuleren over te stappen op schoon bouwmaterieel om zo een bijdrage te leveren aan het terugdringen van stikstof. Dit jaar zit 36 miljoen euro in de pot voor de aanschaf van schoon en emissieloos bouwmaterieel. Voor het ombouwen van dieselmachines naar uitstootarme of -vrije machines is 10 miljoen euro beschikbaar. Voor innovatie ideeën om de uitstoot te verminderen is er een subsidiebudget van 9 miljoen euro. Tot slot is 1 miljoen euro uitgetrokken om haalbaarheidsstudies financieel te ondersteunen.

Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen

Vijfenveertig partijen tekenden op 30 oktober 2023 het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). Het convenant met routekaart geldt voor duizenden ondernemingen in Nederland. In de routekaart staat stap voor stap uitgelegd hoe en in welk tempo bouwmachines de komende jaren worden vervangen door minder vervuilende exemplaren om uiteindelijk over te gaan op schone of emissieloze varianten. Lichter materieel wordt eerder emissieloos dan zwaarder of specialistisch materieel.

laadplein voor vrachtwagen en zwaar bouwmaterieel, WattHub
Laadplein voor zowel vrachtwagens als zwaar bouwmaterieel. (Foto: WattHub)

Snellaadplein voor bouwmaterieel

Dat de ontwikkelingen snel gaan op het gebied van emissieloos bouwmaterieel, schetst Anne Koudstaal, innovatiemanager bij Dura Vermeer. “De eerste elektrische vrachtwagen kwam in 2019, de elektrisch wals in 2020, een elektrische zware graafmachine in 2021. In 2022 volgde de eerste emissieloze grote asfaltset en in 2023 opende het eerste snellaadstation voor zwaar bouwmaterieel en vrachtwagens. Als je kijkt hoe snel die transitie gaat, dat is echt ongelooflijk snel.”

Maar ook zegt hij: “We zijn nog maar net begonnen. We moeten aan de bak.”

Achilleshiel: aanwezigheid van laadpunten. Daarom is Koudstaal betrokken bij Watthub, dat het genoemde snellaadstation heeft opgezet. Het staat in Geldermalsen, is 200 meter lang bij 30 meter breed. Het heeft 43 laadpalen en een maximale laadsnelheid van 400 kW. Het laadplein streeft naar zoveel mogelijk inzet van zon- en windenergie, is voorzien van slimme software die de prijzen van elektriciteit bijhoudt en een reserveringssysteem. “Als ondernemer kun je kiezen hoe laat je komt laden en tegen welke prijs.” Een landelijk dekkend netwerk is de ambitie.

Een ander initiatief dat Koudstaal noemt en waarbij hij is betrokken: Emission-0. Een deelplatform waarmee emissieloos bouw-, transportmaterieel en laadvoorzieningen uit heel Nederland kunnen worden gehuurd en geboekt.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!