Gereedschapsfabrikanten Metabo en HiKOKI openden afgelopen juni gezamenlijk een Nederlandse vestiging in Nieuwegein. Het Duitse en Japanse merk behoren al sinds 2016 tot dezelfde eigenaar, maar het duurde nog zeven jaar voordat beide verkooplocaties fysiek werden samengevoegd. “Er waren wat culturele en organisatorische verschillen en het kostte tijd om beide organisaties aan elkaar te laten wennen”, verklaart algemeen directeur Bas van der Veer van zowel HiKOKI als Metabo in Nederland.
Het Japanse en Duitse gereedschapsmerk opereerden tot voor kort apart van elkaar vanuit een vestiging in respectievelijk Nieuwegein en Breukelen. Hoewel HiKOKI 100% van de aandelen bezit van Metabo, voerden beide merken toch hun eigen verkoop- en marketingstrategie. Het Japanse gereedschap was en is vooral gericht op de ruwbouw met een assortiment van slimme, vernuftige hamers, tackers en het unieke MULTIVOLT accuplatform, terwijl de Duitsers zich van oorsprong associeerden met de metaalbewerkende industrie met een zeer uitgebreid assortiment haakse slijpers en metaalfrezen. Daarnaast zijn de afkortzagen van Metabo een graag gezien werktuig bij alle houtbewerkers, zowel professioneel als doe-het-zelf.
Van der Veer licht toe: “Beide merken hadden en hebben hun eigen klantenkring en marktsegment waarop ze zich richten. Maar natuurlijk zit er ook een overlap in bepaalde gereedschappen en beide merken richten zich tot de professionele eindgebruiker.”
Kostenbeparingen
Toen de directeur van de Nederlandse vestiging van HiKOKI met pensioen ging, kwamen beide merken onder één bestuur met één directeur in de persoon van Van der Veer. “Dat was ook het moment voor de holding om beide merken onder één dak te brengen bij de vestiging van HiKOKI in Nieuwegein. Er was daar nog voldoende ruimte en praktisch gezien was de afstand tussen Breukelen en Nieuwegein voor de klanten van beide merken uiteraard makkelijk te overbruggen. Opererend vanuit één pand kun je veel inkoop, energie- en overheadkosten besparen, ook een argument voor de samenvoeging.”
Meer omzet
De medewerkers van HiKOKI en Metabo Nederland kwamen uiteraard in een nieuwe werkomgeving met nieuwe collega’s terecht, maar omdat de verhuizing in en vlak na het coronatijdperk plaatsvond voelde het voor menigeen als een frisse start. “Men voelt zich één team; de medewerkers leren veel van elkaar en ze vinden het bovenal heel gezellig met elkaar. Economisch gezien levert de fysieke samenvoeging meer omzet op, omdat er nu ook klanten zijn die zowel HiKOKI als Metabo gereedschap gebruiken”, besluit Van der Veer.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.