#Financieel beheer #Projectmanagement

Subsidiepot voor aanschaf emissieloos bouwmaterieel al na 1 dag leeg

Op één dag zijn bijna 1.000 aanvragen voor subsidie op emissieloos bouwmaterieel ingediend. Meeste aanvragen betroffen die voor aanschaf van uitstootvrije machines. Voor deze categorie zijn de eerste dag 907 aanvragen ingediend, voor een totaalbedrag van 66,3 miljoen euro. Fors meer dan de 36 miljoen euro die voor deze groep beschikbaar is.

Het totale budget voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) bedraagt in 2023 60 miljoen euro, een verdrievoudiging van het budget in 20022. Met de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) wil de overheid bouwbedrijven stimuleren om over te stappen op schoon bouwmaterieel om zo een bijdrage te leveren aan het terugdringen van stikstof. Ondernemers konden dit jaar vanaf 9 mei een aanvraag indienen.

Gelden voor SSEB Retrofit ook bijna op

Ook de subsidiepot voor de ombouw van materieel (SSEB Retrofit) is na één dag al nagenoeg leeg. In deze categorie zijn de eerste dag 87 aanvragen ingediend voor een totaalbedrag van 13,1 miljoen euro. Voor ombouw is dit jaar in totaal 14 miljoen euro beschikbaar.

Voorwaarden SSEB Aanschaf en Retrofit

De subsidie op de aankoop van nieuwe emissieloze bouwwerktuigen en bouwvoertuigen bedraagt 40% van de meerkosten ten opzichte van een bouwmachine met verbrandingsmotor (voor midden- en kleinbedrijf maximaal 50%). Het subsidiebedrag wordt verminderd met MIA-korting. Dit vaste percentage van 11,25% wordt berekend over de investeringskosten van de bouwmachine.

De SSEB Retrofit heeft dezelfde subsidiepercentages, maar dan berekend over de netto investeringskosten per ombouw. Deze SSEB-categorie is bedoeld om al in gebruik zijnde bouwwerktuigen en -vaartuigen tot emissiearm of emissieloos om te bouwen. Voorbeelden zijn de ombouw van diesel naar geheel elektrisch of het plaatsen van een SCR-katalysator die vervuilende stoffen opvangt. Een goede katalysator kan de uitstoot van stikstof met meer dan 80% verminderen.

Deze optie is ook beschikbaar voor zeegaande bouwvaartuigen. Ook voor het vervangen van een oude brandstofmotor door een nieuwe, schonere brandstofmotor (zogenoemde hermotorisering) is subsidie beschikbaar (subsidiepercentage 15 % van de netto investeringskosten). Per kalenderjaar kan een onderneming (of groep van ondernemingen) maximaal € 1 miljoen aan subsidie krijgen voor SSEB Aanschaf en/of SSEB Retrofit samen.

Stikstofuitstoot terugdringen

Bijna alle stikstofuitstoot op de bouw komt door het gebruik van mobiel bouwmaterieel op de bouwplaats. Bouwwerktuigen en bouwvoertuigen, waarvan er naar schatting zo’n tachtigduizend zijn in Nederland, draaien vaak op diesel, en stoten naast stikstof ook fijnstof en broeikasgassen uit. Het kabinet wil dat de bouw in 2030 60% minder stikstof uitstoot ten opzichte van 2018.

De SSEB loopt van 2022 tot en met 2027, met een horizon naar 2030. Tot 2030 is er op dit moment in totaal € 270 miljoen gereserveerd. De regeling wordt uitgevoerd door RVO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Lees ook:

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!