#Ramen, deuren en kozijnen

Infinity Repair: duurzame kozijnreparatie 

Met behulp van een freesmal worden de kozijnstijlen in S-vorm doorsneden tussen het aangetaste en te conserveren gedeelte. (Foto: Infinity Repair)

Jaarlijks zijn er circa 750.000 kozijnen die in een (groot-) onderhoud cyclus worden gerepareerd  of vervangen. Bij het vervangen wordt maar liefst 80% van het kozijn weggegooid, terwijl in veel gevallen driekwart van het kozijn nog in goede staat is. Nico Heijmen zag deze werkwijze met lede ogen aan en ontwikkelde het renovatieconcept Infinity Repair. De teller staat inmiddels op 50 projecten.

Volgens Heijmen, die al vanaf zijn 23ste  in het vastgoedonderhoud zit, is zijn herstelconcept van kozijnen min of meer “uit armoede geboren”. Dat vraagt om uitleg. “Bij veel kozijnaantastingen wordt besloten om nieuwe kozijnen te plaatsen, al dan niet van kunststof. Hierdoor wordt goed hout verwijderd, terwijl vaak alleen de dorpel en de neuten aangetast zijn. Dat is doodzonde, want we moeten zuinig omgaan met onze grondstoffen. De andere toegepaste methode is de bekende epoxy reparaties die behoorlijk kwetsbaar blijken te zijn, zeker waar deelreparaties worden uitgevoerd. Dit komt vaak omdat deze kozijnreparaties ondeskundig worden uitgevoerd, onder slechte omstandigheden of omdat de verwerker te weinig tijd krijgt om het kozijn goed te repareren. Met als gevolg dat maar liefst 67% van de houtrotreparaties de elf jaar niet overleeft. Dat kan niet waar zijn, dacht ik.”

Gestandaardiseerde montage

Het was voor Heijmen aanleiding om Infinity Repair in het leven te roepen. Hij ontwikkelde een totaalconcept waarbij een hoogwaardige reparatiemethode, exacte maatvoering met behulp van digitale verwerking tijdens het inmeten en digitaal kwaliteitsbeheer centraal staan. Uitgangspunt is behoud van het goede gedeelte van het kozijn en vervanging van het slechte of kwetsbare deel van het bestaande kozijn. Met behulp van een freesmal wordt in het werk de kozijnstijlen in S-vorm doorsneden tussen het aangetaste en te monteren nieuw deelelement. Volgens Heijmen kan er met één mal worden gewerkt, ondanks dat de kozijnen qua maat of vorm verschillend zijn. Via een contramal wordt de deuvelverbinding met behulp van één van de vier voorgeschreven epoxylijmen gemaakt. Het kozijn wordt standaard geleverd met een coating van SIGMA met een dekking van 120 Mu.

Volgens Heijmen zorgt de gestandaardiseerde montagemethodiek voor een hoogwaardige reparatie. “Het gebruik van de freesmal zorgt voor een garandeert hoogwaardige verbinding onder ideale condities. Daarnaast kun je met deze gestandaardiseerde reparatiemethodiek 2x zoveel klussen uitvoeren dan op de oude manier.”

Digitaal kwaliteitsbeheer

De reparatiemethodiek stopt niet bij een goede technische verwerking. Er ligt een complete kwaliteitsbeheersing van het kozijn aan het concept ten grondslag. Infinity Repair ontwikkelde een IT-tool om de kwaliteit van de kozijnrenovatie aantoonbaar en inzichtelijk te maken. Elk nieuw deelelement is voorzien van een chip waarmee de reparatiegegevens (locatie, datum en verwerker) te achterhalen zijn en toetsbaar is voor SKG-IKOB als kwaliteitsborger. Deze keurt volgens het KOMO-certificaat waarmee Infinity Repair is uitgerust.

De werkzaamheden en de kenmerken van het te vervangen kozijngedeelte liggen digitaal vast. Registratie begint al bij de digitale verwerking van de inmeetgegevens van het bestaande, aangetaste kozijn. “De verwerker krijgt op zijn tablet een aantal voorgedefinieerde vragen die alleen van toepassing zijn voor het model kozijn dat gerepareerd wordt. Daarmee vermijd je een heleboel overbodige ruis, waardoor de verwerker een stuk rustiger en beheerster zijn werk kan uitvoeren. Op de conventionele manier krijgt de verwerker vaak niet de tijd om de kozijnreparatie degelijk en goed te repareren. In ons concept bedraagt de productie tijd van het nieuwe kozijngedeelte ca. 10 werkdagen. Onze webportal vormt de leidraad voor de vakman hoe het kozijn gerepareerd moet worden. Iedere verwerker van het Infinity Repair concept zal eerst een training moeten volgen en is daarna licentiehouder. Alleen licentiehouders mogen ons concept toepassen. Daarmee scheiden we het kaf van het koren en houden alleen degenen over die voor kwaliteit gaan. Via de informatie in de chip weten we immers wie het kozijn heeft gerepareerd.”

Levensduurverwachting van 30 jaar

Dankzij de IT-tool en het digitale verwerken bij het inmeten stelt Heijmen dat het nieuwe kozijngedeelte op de mm nauwkeurig dezelfde vorm en formaat heeft dan het oude aangetaste deel. De kwaliteit van het kozijn is te volgen gedurende haar levensduur dankzij de chip. De reparatiemethode van Infinity Repair verwacht een levensduur van 30 jaar voor het hernieuwde kozijn. Volgens Heijmen garandeert het toegepaste Accoya hout 50 jaar garantie tegen schimmels die houtrot veroorzaken. Dankzij de montagemethode die voldoet aan de KOMO-richtlijn heeft Heijmen er alle vertrouwen in dat het hernieuwde kozijn drie decennia meegaat.

‘Timmerman loopt er warm voor’

Intussen zijn er circa 50 projecten met Infinity Repair uitgevoerd. Vooral de vastgoedonderhoudsbedrijven maken er gretig gebruik van; de schilders wat minder. De ervaringen stemmen Heijmen optimistisch. “De timmermannen lopen er warm voor. Vooral de prefabricage van het deelelement en het gebruik van de freesmal worden positief ervaren. De markt begint het concept te absorberen, al gaat het mij nog te langzaam, maar ik ben van nature ongeduldig. Gelukkig hebben we SIGMA Coatings als partner achter ons staan, waardoor ook steeds meer schildersbedrijven kennismaken met ons concept.”

Lees ook:

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Aannemer nieuwsbrief

Elke week de laatste ontwikkelingen uit de aannemerij ontvangen in je mailbox?
Sluit je aan bij ruim 6.600 bouwprofessionals en mis niets!